niedziela, 27 stycznia 2019

Zimowy, dietetyczny wegański i bezglutenowy keks z nutą pomarańczy


Najpierw miał to być chlebek bananowy. Ale okazało się, że rozmroziłam za mało bananów. Dorzuciłam więc musu jabłkowo-gruszkowego. Potem postanowiłam, że będzie  to wersja fit, zamiast pół szklanki oleju dałam więc ledwie 2 łyżki masła orzechowego, cukier zastąpiłam niewielką ilością syropu z daktyli, a część mąki płatkami owsianymi. Dorzuciłam sporo bakalii, starłam skórkę z pomarańczy, a potem jeszcze wycisnęłam z niej sok, a jakże. Nie miałam pojęcia co z tego wyjdzie, na wszelkie wypadek piekłam więc w zwykłej foremce, nie w keksówce. Ku mojej radości, ale i wielkiemu zaskoczeniu wyszło delikatnie wilgotne, pozbawione zakalca i naprawdę pyszne ciasto, z bardzo wyczuwalną nutą pomarańczy. 
Łapcie przepis, to idealne ciasto na zimę: sycące, aromatyczne, niezbyt słodkie i - jak na keks- niskokaloryczne. No i zdrowe. Można jeść bez wyrzutów sumienia :)
Składniki:
  • 1 i 1/3 szklanki musu z dojrzałych bananów 
  • 1 i 1/3 szklanki musu jabłkowego lub jabłkowo-gruszkowego
  • 1 szklanka mąki ryżowej
  • 1/2 szklanki płatków owsianych [rozdrobnionych w malakserze do wielkości otrąb]
  • 2 łyżki masła orzechowego
  • 1/4 szklanki syropu daktylowego
  • 1/4 szklanki soku z pomarańczy [dałam czerwone, sycylijskie]
  • 2 płaskie łyżeczki skórki z pomarańczy (pomarańczę przed starciem należy wyparzyć)
  • 1/2 szklanki orzechów (u mnie migdały i pekan, lekko rozdrobnione)
  • 1/2 do 1 szklanki owoców suszonych (u mnie żurawina i morwa biała)
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
Suche składniki mieszamy w jednej misce, mokre, tj. banany, mus, masło orzechowe, sok i syrop w drugiej. Dodajemy bakalie, mieszamy. Wylewamy masę do keksówki lub niewielkiej formy do ciasta i pieczemy 35 minut w 175 stopniach. 
Ciasto możemy podawać z ulubioną konfiturą lub przekroić i wysmarować powidłami śliwkowymi.






4 komentarze :

  1. Uwielbiam keksa, ale takliego jeszcze nie jadłem. Wypróbuję ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis. Bardzo pyszne ciasto. Tylko nastepnym razem upieke na blaszce a nie w keksowce bo lekki zakalec wyszedl. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda bardzo zachęcająco :). Świetnie, że w wersji bezglutenowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystkie przepisy na tym blogu są bezglutenowe. Zaprasza po więcej

      Usuń