wtorek, 24 marca 2015

Wegański torcik dietetyczny! Bez zbóż, bez tłuszczu! Niewymagający pieczenia

Torcik i dieta? Brzmi jak oksymoron. A jednak, to możliwe. Co więcej - smaczne. Wystarczy kilka sprytnych trików: odtłuszczona mąka migdałowa i kokosowa, odtłuszczone kakao, bataty (zdrowe i lekkie, niskokaloryczne) jako podstawa masy kakaowej. A w roli słodu morwa (niski indeks glikemiczny), suszone morele, banan. Jedynym tłuszczem (nie licząc niewielkiej ilości w makach) jest tu mleko kokosowe, choć i to od biedy można zastąpić wodą. Całe ciasto oczywiście ma swoje kalorie, ale nieporównywalne do tradycyjnych torcików. Poza tym wszystkie składniki są zdrowe i nie mają nic wspólnego z pustymi kaloriami klasycznych ciast. Polecam nie tylko tym, co na diecie! Ja ten torcik zrobiłam wychodząc z tygodniowego detoksu warzywno-owocowego i mój organizm przyjął go bardzo dobrze. Taki schłodzony w lodówce naprawdę rozpływa się w ustach. W życiu nie pomyślelibyście, że to dietetyczne ciacho!

Odtłuszczone produkty zastosowane w przepisie kupicie w sklepie www.centrumsylwetki.pl. Znajdziecie tam również wiele innych ciekawych propozycji dla diabetyków i odchudzających się.


Składniki na spód (mała tortownica, średnica 15 cm):

  • 0,5 szklanki  daktyli lub morwy białej (z daktylami będzie słodziej, ale morwa jest najbardziej polecana przy odchudzaniu)
  • 0,5 szklanki odtłuszczonej maki migdałowej 
Składniki na masę kokosową
  • 0,5 szklanki mąki kokosowej (zwykle jest odtłuszczona)
  • 1 banan
  • 1 łyżka inuliny (opcjonalnie)
  • 2 łyżki surowego, młynnego miodu lub jasnego syropu
  • 170 ml gęstego mleczka kokosowego (użyłam mleka w kartoniku, można szukać takiego o jak najniższej zawartości kokosa - będzie bardziej light. A w wersji radykalnej dać wodę - tylko mniej max 100 ml (też jest OK, sprawdziłam, choć z mleczkiem smaczniej) lub jakąś nietłustą wegańską śmietankę)
Masa czekoladowa:
  • 1 upieczony batat (mój ważył 400 g)
  • 1/4 szklanki odtłuszczonego kakao
  • 1/3 szklanki suszonych niesiarkowanych moreli (lub daktyli) lub morwy białej
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (dałam taki własnej produkcji)
Plus do dekoracji: niesłodzone płatki kokosa, truskawki (mogą być mrożone)

Wybrane owoce suszone zalewamy ciepłą wodą i odstawiamy na co najmniej godzinę, a następnie odsączamy i miksujemy z mąką migdałową. Wykładamy tak powstała masą spód formy i wkładamy do lodówki (jeśli masa jest mało słodka, możemy dodać łyżkę syropu np. z daktyli).
W malakserze miksujemy (lub rozdrabniamy widelcem) składniki na krem kokosowy aż powstanie gęsta masa. Wykładamy na spód ciasta i wkładamy do lodówki.
Wszystkie składniki na masę czekoladową wrzucamy do blendera i miksujemy - znów do uzyskania gładkiej masy. Wykładamy na warstwę kokosową. Dekorujemy truskawkami i płatami kokosa i schładzamy. Voila!
* Opcjonalnie, jeśli aż tak nam nie zależy na diecie, możemy pozostałe mleczko (jeśli użyliśmy takiego małego z kartonika), czyli 80 ml. wymieszać z kulą cukru palmowego lub dwiema łyżkami cukru kokosowego i podgrzewać, co jakiś czas mieszając na niewielkim ogniu aż zgęstnieje (palmowy rozpuszczamy wraz z mlekiem w garnku pod przykrywką na małym ogniu, aż zmięknie a potem postępujemy jak z kokosowym, tj, mieszamy aż zgęstnieje). Tak powstały kajmak wylewamy na masę czekoladową, a na to wykładamy truskawki. 

Oto zdjęcie torciku ze spodem morwowym i cienką warstwą polewy kajmakowej:


A to wersja ze spodem z daktyli i płątkami kokosa zamiast kajmaku"







***
Zapraszam też do odwiedzenia mojego podróżniczo-reporterskiego bloga
http://pasjamilubiebycwpodrozy.blogspot.com

12 komentarzy :

  1. Genialny ten torcik! :D
    Hej!
    Zapraszam Cię serdecznie do wzięcia udziału w moim konkursie, którego zadaniem jest przygotowanie wypieku bądź deseru na Wielkanoc! :) A do wygrania jest naprawdę fajna patera i nie tylko! :)
    Szczegóły na moim blogu:
    http://tajnikismaku.blogspot.com/2015/03/wielkanocny-konkurs-pastelowy.html

    OdpowiedzUsuń
  2. obłędny torcik! zamarzył mi się taki! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ziścić marzenia nie tak trudno :) A naprawdę warto, jest pyszny. I wilgotny, trudno uwierzyć, że taki odtłuszczony. Robiłam go już dwukrotnie, z morwą i daktylami, i za każdym razem smakował obłędnie!

      Usuń
  3. zrobiłam dziś torcik i...w smaku super ale nie wiem czy za dużo mleka kokosowego dodałam czy czegoś innego, ponieważ mój torcik nie jest tak zwarty tylko taka ''mazia'' wyszła :( nie daje się pokroić, wszystko się ciągnie, jak nakładam na talerzyk to wizualnie nie wygląda apetycznie tak jak Twój na zdjęciu, kurcze tym razem coś poszło nie tak...no nic spróbuję raz jeszcze zrobić, może za drugim razem będzie ok

    Pozdrawiam
    Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może powinnaś dać mu więcej czasu, żeby stężał? A następnym razem spróbuj faktycznie z mniejszą ilością mleka. Ja za pierwszym razem dałam jeszcze wiórki, a mleka wcale - ale było jak dla mnie zbyt zbite. Z mlekiem jest mokre, jednak daje się kroić bez problemu. A inulinę dałaś? Ona też trochę zagęszcza.Może to też kwestia gęstości mleka?

      Usuń
  4. nie dałam inuliny, tak mi się wydaje, że za dużo mleka spowodowało, iż torcik jest jak ''mazia'' (mleko o dziwo było bardzo gęste, pierwszy raz dostałam takie mleko, zawsze było dużo wody a teraz samo gęste), dziś po całej nocy w lodówce torcik ma trochę lepszą konsystencję ale i tak to nie to co chciałabym osiągnąć, spróbuję raz jeszcze zrobić z mniejszą ilością mleka, najważniejsze, że smak jest bosssski :)

    Aneta

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziekuje za ten przepis, jutro napewno go zrobie :) Jak dlugo powinien byc w lodowce zaniem bedzie mozna go pokroic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robiłam wieczorem i kroiłam dopiero rano. Ale można spróbować kroić jak polewa stężeje, najwyżej będzie się trochę rozwalał. Albo dodać trochę wiórków lub mniej mleka - będzie bardziej zbita

      Usuń
  6. WItam :) Czy można zamienić w spodzie mąke migdałową na kokosową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozna spróbować, nie wiem tylko czy nie trzeba będzie dodać oleju kokosowego, bo ta mąka jest dość sucha. Na pewno możesz dać dowolne zmielone orzechy lub pestki, ale jak wolisz kokos to spróbuj, ewentualnie dodasz trochę tłuszczu. Albo wiórki zamiast mąki

      Usuń