piątek, 11 kwietnia 2014

Brownie z fasoli, z masą daktylową i polewą orzechową. Bez mąki i cukru!

Dziś zapraszam na brownie z fasoli czerwonej, tradycyjnie bez glutenu, z kremem daktylowym i polewą orzechową. Ciasto pożywne i zdrowe, bez nadmiaru tłuszczu i tradycyjnie bez cukru (z melasą i miodem). Pyszne! I zaręczam, ze nie czuć w tym cieście fasoli – nawet jak się wie, z czego jest zrobione. Jest wilgotne, ale nie zbite i ciężkie (bardziej zbite tylko miejscami, zapewne przez dodatek czekolady)– a więc takie, jakie powinno być brownie. Nie jest też przesadnie słodkie. Naprawdę polecam! Można też zrobić z połowy składników i wykorzystać jak spód pod sernikobrownie.


Składniki na ciasto:
2 puszki czerwonej fasoli (u mnie gotowana na parze z Bonduelle)
1 spory banan
3 jajka
10 łyżek melasy/miodu/syropu ( u mnie melasa z karobu)
pół tabliczki czekolady gorzkiej (u mnie z 70% kakao)
2-3 łyżki surowego kakao
5 łyżek zmielonych płatków jaglanych

Fasolę odcedzić, przepłukać i zmiksować w malakserze na gładko (można w razie trudności dolać odrobinę wody; ja blendowałam na raty). Dodać banana i ponownie zblendować. Czekoladę rozpuścić na małym ogniu lub w kąpieli wodnej i dodać do masy. Wsypać kakao, jajka i słód. Wymieszać i całość ułożyć w formie do pieczenia (u mnie silikonowa o wymiarach 29x23 cm).
Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni ok. 30 minut. Studzimy

Masa:
10 daktyli i 10 moreli  (niesiarkowanych) suszonych, uprzednio namoczonych w wodzie (można na noc, a jeśli zapomnimy wystarczy zalać wrzątkiem i zostawić na pół godziny).
1 łyżeczka cynamonu - opcjonalnie

Odlewamy wodę (ale jej nie wylewamy) i wrzucamy owoce do blendera. Miksujemy na gładko i w razie problemów dodajemy trochę wody, w której moczyły się owoce. Smarujemy masę na upieczony spód ciasta.










Polewa:

Szklanka orzechów laskowych lub włoskich (ja miałam tylko laskowe, które wyprażyłam na patelni na niskim ogniu i obrałam ze skórki na ile się dało)
5 łyżek miodu (u mnie akacjowy)
50 g masła klarowanego
Masło rozpuszczamy na małym ogniu, dodajemy miód i mieszamy aż się połączą. Wrzucamy orzechy i jeszcze chwilę mieszamy. Wylewamy na masę, studzimy  i schładzamy w lodówce.

19 komentarzy :

  1. Muszę przyznać, że prezentuje się lepiej niż takie "prawdziwe" brownie :) Apetyczne!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Meg! Zaręczam, że smakuje równie dobrze!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem na tak , chęteni wyprobuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie co do ilości czekolady. Czy wystarczy pół kostki, czy też chodziło o pół tabliczki:)?
    Ciasto wygląda przepysznie. Napewno niedlugo wypróbuje!

    OdpowiedzUsuń
  5. 2 puszki fasoli czerwonej - napisalas ze u ciebie gotowana na parze?
    ale gotowalas taka z puszki jeszcze? czymialas sucha i ja namoczylas i gotowalas?jesli tak to ile trzeba takiej suchej?:):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, nie, nie gotowałam już, kupiłam takie puszki Bonduelle, gdzie fasola była gotowana na parze. Generalnie unikam warzyw z puszki, ale czerwona fasola [poza adzuki] nie jest powszechnie dostepna i taka na parze wydała mi się lepszym rozwiazaniem od tadycyjnej. Ale możliwe że to tylko chwyt marketingowy. Można dać dowolna fasole, co do tej mogę ręczyć że jest naprawdę dobra, innych do ciiast nie używałam. W Biedronie była ostatnio w promocji za niecałe 3 zł:)

      Usuń
  6. Z fasoli ciasta jeszcze nie robiłam..dzięki za udział w akcji.

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie właśnie się pieczę, z tym że z powodu braku płatków jaglanych dałam amarantusowe. Mam nadzieję, że dadzą radę.
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  8. Powinno być OK. Jaglane są bardziej neutralne w smaku, ale sądze, ze kakao zabije intensywny posmak amarantusa. Daj znać jak wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  9. rewelacyjny przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na co mogę podmienić banana? Jabłko będzie ok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jabłko ma sporo soku, więc nie wiem. Ale możesz np. spróbować z awokado. Albo dać jedno jajko więcej.

      Usuń
  11. Proponuje dodać do ciasta wanilii I łyżeczkę cynamonu

    OdpowiedzUsuń
  12. Proponuje dodać do ciasta wanilii I cynamonu oraz same żółtka. Białka ubić na sztywną pianę i dodać na sam koniec mieszając delikatnie łyżką (ciasto będzie puszyste)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fajny pomysł, tyle że to ma być brownie- które nie ma nic wspólnego z puszystym ciastem. Ma być zbite, jak w klasycznym brownie.

      Usuń
  13. bardzo bardzo!!!!!:)))
    P.

    OdpowiedzUsuń