sobota, 24 października 2015

Proste bezzbożowe ciasto bananowo-kokosowe z polewą karmelową

A dziś ciasto idealne na niedzielę - przygotowanie zajmuje może 5 minut (nie licząc polewy karmelowej) a smakuje naprawdę dobrze. Nie rośnie jakoś spektakularnie, więc możecie go zrobić w małej foremce albo też potraktować jak placek. A zamiast polewy kokosowej można zrobić czekoladową (rozpuścić dowolną czekoladę i dodać łyżkę oleju kokosowego lub masła plus ewentualne dodatki) - będzie jeszcze szybciej i nadal smacznie. Choć ja mam słabość do karmelu, zwłaszcza w tym zdrowszym, kokosowym wydaniu.
A po wszelkie cuda z kokosa zapraszam do, jak zawsze niezawodnego, sklepu http://drpelc.pl/
Uwaga! Ta promocja jest wciąż aktywna - dla wszystkich czytelników bloga rabat 7% na cały asortyment. Wystarczy w tabelkę z kodem rabatowym wpisać hasło: zdrowozakrecona.

Składniki:

  • 0,5 szklanki mąki kokosowej (nie wiórków!)\
  • 1 łyżka kakao (najlepiej surowe)
  • 3 średnie banany
  • 3 łyżki rozpuszczonego masła lub oleju kokosowego
  • 2 łyżki wody lub roślinnego mleka
  • 1 łyżeczka proszku waniliowego lub ziarna z połowy laski wanilii
  • 4 jaja
  • 2/3 łyżeczki sody rozpuszczonej w 1 łyżce octu jabłkowego
  • polewa karmelowa ( np. z tego przepisu lub z tego, z masłem orzechowym)
Mąkę mieszamy z kakaem. Pozostałe składniki miksujemy, łączymy z mąką i wykładamy do tortownicy. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na ok. 20-30 minut (do suchego patyczka). Studzimy i polewamy polewą karmelową lub inną. Pozostawiamy do stężenia polewy. I to wszystko. Prościzna, prawda?






                                                                       ***

Zapraszam również do odwiedzenia mojego podróżniczo-reporterskiego bloga 

12 komentarzy :

  1. Pytanie brzmi: dwie trzecie łyżki sody czy dwie-trzy łyżki sody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dwie trzecie. Inaczej zapisałabym 2-3 łyżeczki. Poza tym 3 łyżki sody...brrr

      Usuń
  2. Ja w garach nowa, moim szczytem osiągniec jak dotąd był budyn z proszku i jajko na twardo ;p. Ale i tacy do Ciebie zagladaja! Nie ma głupich pytan, bo nawet nie wiem, co wyszloby z 3 lyzek sody i musiałem się upewnic. Godzilla z ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nic jadalnego, więc dobrze że zapytałaś :) Zawsze warto pytać, jasne. Powodzenia w garach i zapraszam częściej!

      Usuń
  3. hmmm....Ciasto już w piekarniku..:-) ale nie widzę tu przepisu na polewę ...nie ma w co kliknąć....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w spisie składników masz linki do dwóch przepisów, z których można wziąć polewy. Jeśli chcesz karmelową. Bo jeśli czekoladową, to po prostu rozpuszczasz tabliczkę gorzkiej czekolady w kąpieli wodnej lub na b. małym ogniu, dodajesz łyżkę oleju kokosowego lub masła, dosładzasz jeśli chcesz i polewasz. Na to możesz posypać wiórki lub pokruszone orzeszki.

      Usuń
    2. I koniecznie daj znać jak wyszło!

      Usuń
  4. Zrobiłam to ciasto, ale zamiast sody dodałam kamień winny i wyszedł straszny zakalec, zupełnie inaczej niż na zdjęciu... Czy można użyć kamienia winnego? W jakiej ilości? Może dałam za mało... Dziękuję! (Natomiast kajmak zrobiłam z ksylitolem, i też wyszedł pyszny, tylko jaśniejszy).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie próbowałam z proszkiem, ale chyba zakalec raczej nie od tego. Nie otwierałaś w trakcie piekarnika? Przyczyną moga być też zimne jajka, przeterminowany proszek albo zbyt intensywne mieszanie składników, które proszek mają w sobie. Jeśli robisz z proszkiem (kamieniem) warto go przesiać razem z mąką, i wtedy dodać do reszty składników.

      Usuń
    2. Hmm, może zbyt intensywne mieszanie - przestał działać mikser w trakcie i wrzuciłam do Vitamixa, a on miesza raczej intensywnie. Nie wiedziałam, że to może zaszkodzić... wiesz może dlaczego?
      Moje ciasto na poczatku nawet urosło, ale potem po upieczeniu opadło.
      Mam jeszcze ogólne pytanie dotyczące kamienia - można go używać samego w zastępstwie proszku do pieczenia czy trzeba łączyć z sodą? Znalazłąm w interniecie, żeby łączyć. Sam też zadziała?
      Dziękuję!

      Usuń
    3. to pewnie przez ten Vitamix. Składniki wystarczy połączyć, nie trzeba, a nawet nie wolno mieszać [miksować] za długo, bo dostaje sie wtedy za dużo powietrza i ciasto nadmiernie szybko wyrasta. A potem opada i stąd zakalec. Możliwe również że temperatura w piecu była zbyt wysoka. Można robić z samym kamieniem, wielokrotnie robiłam, choć faktycznie w wielu przepisach na ciasta bezglutenowe występuje soda lub proszek z sodą. Ale przy proszku pamiętaj - przesiewasz go z mąką, inne składniki miksujesz, a potem łyżką lub krótko mikserem mieszasz masę z tą mąką i proszkiem

      Usuń